Ny til judo?

Judo oversættes til den blide vej, og er en japansk kampsport, som handler om at få point ved korrekt teknik, som for eksempel godt udførte kast og overlegne holdegreb. Sporten handler ikke om at skade sin modstander, og i judo sparker og slår man ikke. Det er en sport hvor alle niveauer og aldre kan være med. Sporten handler ikke blot om styrke, men også om teknik, koncentration, mentalt overskud, respsekt og god sportsånd. Alle disse ting lærer man om i løbet af judotræningen.

I SSIF Judo har vi lige nu et aldersspænd på 5 til 55 år. Vi har helt nye medlemmer, som ikke har prøvet judo før, og vi har flere landsholdskæmpere, som lever og ånder judo.

Vi oplever at alle kan træne med alle og få noget ud af det. Selvom du ikke er stor og stærk, kan du stadig øve dig i god teknik, når du træner med en udøver, som har trænet judo i lang tid.

Vi trækker især på den viden som vores trænere og landsholdskæmpere tager med sig både fra stævner og træningslejre i hele verden. På den måde får vi en spændende træning med mange varierede måder at opvarme, træne, lege og øve teknikker på.

For de yngste

Handler judo især om at lege sig til teknikker og høj puls. Her bruger vi især tid på opvarmningsøvelser og lege, som kan oversættes til judoteknikker. Her lærer børnene også om judo som “den blide vej”, om respekt for sin modstander, og om at forstå sportens mange elementer.

For de unge voksne

Kommer der et større fokus på specifikke teknikker, men også styrke og kondition. Vi kombinerer teknisk træning med kampe, og vi træner på at kunne teknikkerne så godt, at vi kan mestre dem i varierende kombinationer.

For de rigtig voksne 

Er der gerne et stort fokus på at tillære sig og øve specifikke teknikker, især igennem gulvkamp. Især for de nyeste kæmpere i denne aldersgruppe, bruges judoen som en alsidig måde at træne generel kondition og fleksibilitet på.

Træningen

Er ofte bygget op således at vi starter med en opvarmning, hvor vi laver øvelser der går godt hånd i hånd med judoteknikker. Især opvarmer vi vores faldeteknikker, da disse er vigtige i en god kamp, og som basis for generel god teknik. Herefter træner vi gerne gulvkamp (ne-waza), hvor målet er at holde sin modstander i et holdegreb (osae waza). Dernæst træner vi stående teknikker, med fokus på kasteteknikker (kata) og god og aktiv bevægelse i forhold til sin modstander. Til sidst slutter vi gerne af med kampe, hvor alle kan være med.

Det er bedst at træne i en judogi, som består af et par bukser og en kraftig overdel. Er du ny og vil du gerne prøve at træne med, kan du sagtens dukke op i normalt træningstøj. Vi har et udvalg af lånegier som du kan supplere med.

En judokamp

Vindes når du enten kaster din modstander med god og overbevisende teknik og styrke, eller når du holder din modstander i et holdegreb i 20 sekunder, eller til modstanderen opgiver. Man markerer at man opgiver, ved to hurtige klap. Ved tegn på opgivelse skal modstanderen med det samme løsne sit greb, overholdes dette ikke kan der i grove overtrædelser ske diskvalificering. Både et kast som ikke udføres til perfektion, og et holdegreb som brydes inden de 20 sekunder er gået, kan give en variation af point, som sammenlagt kan føre til en sejr. Derudover gives strafpoint ved overtrædelser af reglerne for teknik og god sportsånd.


Hvis du vil vide mere kan du besøge Judo Danmark, som rummer masser af god information.


SSIF judo på Facebook